Saturday, October 13, 2018

FAKTOR YG MENYEBABKAN HARGA BITCOIN NAIK DAN TURUN DENGAN CEPAT.





FAKTOR YG MENYEBABKAN HARGA BITCOIN NAIK DAN TURUN DENGAN CEPAT.

Harga Bitcoin yang cepat naik dan turun dengan cepat telah menjadi satu tanda tanya. Pada tahun pertama dianya dikeluarkan yaitu pada 2009, Bitcoin telah bermula dengan tiada nilainya hin
gga telah berlaku transaksi pertamanya dimana sebiji pizza telah dibayar dgn sejumlah 10.000 btc. Pada tahun 2013, Bitcoin telah mulai mendapat perhatian di mana ketika itu krisis perbankan di Crypus telah berlaku.
Rakyat di negara itu berbondong2 untuk mengeluarkan simpanan yang mereka ada untuk membuat menaruhnya di Bitcoin 
Jadi apakah yang menyebabkan Bitcoin ini naik gila-gila sampai mencapai angka $20,000 US Dolar pada Desember 2017? Dan kenapa pula dianya jatuh ke angka $7,700 US Dolar dari $10,000 US Dolar dalam waktu sehari pada 2 Februari 2018?
Mari kita tengok faktor apakah yang telah menyumbang kepada kenaikan dan penurunan Bitcoin ini?
#1. Jumlah Bitcoin Yang terbatas
Jumlah Bitcoin yang dikeluarkan adalah sangat terbatas. Ia hanya berjumlah 21 juta dan pengeluarannya juga tidak secara sekaligus. Pada ketika Bitcoin berjaya ditambang sebanyak lebih 16 juta, lebih dari 14 juta orang telah berjaya memiliki BTC.
Disebabkan oleh pengeluaran Bitcoin yang terbatas dan ianya pula mendapat permintaan yang tinggi daripada orang ramai, ia seolah-olah menjadi Limited Edition. orang mau walaupun ‘sedikit’ Bitcoin.
#2. Permintaan dan pasokan
Faktor ini merupakan faktor utama yang menyumbang kepada kenaikan serta penurunan harga Bitcoin. Jika anda lihat kepada teori ekonomi, apabila berlaku permintaan yang tinggi terhadap sesuatu; secara otomatis harga akan meningkat naik.
Dan apabila barang tersebut tidak lagi laku di kaca mata orang ramai, maka ramai pula penjual melebihi pembeli – ada yang sanggup jual walaupun terpaksa menampung kerugian yang besar.
#3. Keadaan Politik dan Ekonomi Seluruh Dunia
Berita berkenaan Bitcoin telah mendapat liputan hebat dan meluas di seluruh dunia. Pada awalnya, berita penerimaan Bitcoin sebagai mata uang alternatif bagi negara Jepang telah memberikan satu impact yang sangat positif di seluruh pelosok dunia.
Tetapi sebaliknya yang berlaku apabila China dan Korea Selatan mula menyekat perdagangan Bitcoin di negara mereka, maka invrstasi daripada kedua-dua negara tersebut terpaksalah melepaskan pegangan mereka sebelum terlambat.
#4. Berita dan Reaksi
Bitcoin bergantung sepenuhnya kepada kepercayaan pengguna. Ia langsung tidak tergantung kepada apa-apa aset fiskal. Jika kepercayaan orang ramai meningkat, maka naiklah nilainya, dan begitulah sebaliknya.
berita berkaitan Bitcoin sama ada positif ataupun negatif turut mempengaruhi pergerakan harga Bitcoin. Ada cerita peminat Bitcoin yang sanggup menjual segala harta benda semata-mata untuk mendapatkan Bitcoin apabila ianya sedang meningkat naik, 
Ini semuanya berdasar daripada kenaikan harga yang luar biasa tinggi dan juga kejatuhan harga yang luar biasa tinggi.
Mata uang Digital Hilang US$100 Billion Dalam waktu Sehari pada 2 Februari 2018 yang lalu, yang merupakan titik hitam dalam sejarah mata uang digital.
#5. Isu Teknikal
Bitcoin pernah melalui fasa ‘hard fork’, ‘soft fork’ dan ‘upgrade’. Panjang ceritanya, tetapi isu-isu teknikal ini turut menyumbang kepada ketidaktentuan harga Bitcoin.

#ambiltahupasalbitcoin

#bitcoinituduit

Klo sdh paham history ke depan.. maka anda tak akan melewatkan lagi
Semua ada ilmunya 🙏🏻
*waktunya nambang bitcoin RESMI..real bisnis sejak 2014*


No comments:

Post a Comment

terima kasih telah berkunjung, untuk informasi bisa hubungi saya, nomor handphone: 085641782225 / 0823000063063
whats app: +6285641782225

grup FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/840343149403452/?fref=ts